Paragrafen

Bedrijfsvoering

De digitaliseringsopgave van de gemeente Almere is uitdagend

Vernieuwing van de informatievoorziening is nodig om de basisdienstverlening als gemeente aan de inwoners, ondernemers en de stad betrouwbaar en veilig uit te kunnen (blijven) voeren. Anderzijds is goede informatievoorziening ook een randvoorwaarde voor het invullen van maatschappelijke opgaven in de stad. Tenslotte hebben we te maken met veel veranderingen in de wet- en regelgeving, die vervolgens in alle ICT-systemen doorgevoerd moet worden. 
Digitale informatievoorziening is daarmee onlosmakelijk onderdeel geworden van het primaire proces van de gemeente in haar dienstverlening. Daarbij is het belangrijk dat we de continuïteit van onze gemeentelijke ICT waarborgen. 

Digitalisering is noodzakelijk om te zorgen dat we onze opgaven en dienstverlening de komende jaren beter kunnen invullen, door slim gebruik te maken van de mogelijkheden die ICT biedt. We moeten onze taken uitvoeren met minder geld, minder mensen, tegelijkertijd zijn er steeds meer uitdagingen. Digitalisering draagt bij aan maatschappelijke opgaven waar we voor staan, zoals stedelijke ontwikkeling, de sociale staat van de stad en duurzaamheid.

Om al deze uitdagingen te kunnen adresseren is in 2022 een digitaliseringsstrategie opgesteld, in de eerste helft van 2023 geïmplementeerd en sinds midden 2023 volledig operationeel. Daarmee worden continu de IV behoeften van alle afdelingen in kaart gebracht, geprioriteerd en alle projecten in samenhang aangestuurd. 
De eerste 2 tot 3 jaar (van 2022 tot en met 2025) ligt de focus in de uitvoeringsagenda op het borgen van de continuïteit van kritische dienstverlening en het vergroten van het vermogen om te vernieuwen. Daarna verschuift het primaire accent naar vernieuwing, om de dienstverlening en samenwerking verder te optimaliseren.

Als we terugblikken op 2024, zijn er onder de vlag van de digitaliseringsstrategie:

  • 23 projecten afgerond, waaronder:
    • GO - Vervanging Regrex/grond Exploitatie proces 
    • Aanbesteding MultiFunctionele Printers (MFP) en printstraat
    • Vervangen IAM (Identity and Access Management), waarmee toegang aangevraagd kan worden voor gebruik van applicaties van de gemeente
    • Cloud & Sourcing; Migratie EnterpriseOne, Centric applicaties en dataplatform
    • Vernieuwing Intranet (Alfie)
    • Plan-Space; instrument voor integrale belangenafweging
  • 33 projecten zijn in uitvoering en lopen door in 2025, waaronder:
    • Cloud & Sourcing programma
    • Nieuw Financieel Systeem
    • Sensibel (belastingsysteem)
    • NIS2 assesment en maatregelen, dit gaat over regelgeving met betrekking tot beveiliging en weerbaarheid van netwerk- en informatiesystemen.
    • Herimplementatie WIZ portaal (regiesysteem voor het sociaal domein)
    • Programma Woo
    • Vernieuwing collectie- en archiefsysteem
    • Programma Kanalen op orde
    • Netwerkschijven
  • 6 projecten zijn uitgesteld en 55 geannuleerd door opschoning en/of combineren met andere projecten.

Dit voorjaar zullen we ons 'Jaarverslag Digitalisering 2024’ aan de raad aanbieden en in detail verantwoording afleggen over de behaalde resultaten en besteding van middelen.

Deze pagina is gebouwd op 06/16/2025 11:36:41 met de export van 06/04/2025 14:43:05