In dit onderdeel presenteren we het jaarresultaat en verklaren we de belangrijkste oorzaken op hoofdlijnen. In de financiële paragrafen van ieder programma wordt dit uitgebreider toegelicht.
Resultaat op hoofdlijnen
De jaarrekening 2024 sluit op een tekort van € -0,2 miljoen. In de begroting (derde kwartaalrapportage) gingen we uit van een tekort over 2024 van € 19,5 miljoen. Er is dus sprake van een verbetering van het resultaat met ruim € 19 miljoen.
Hieronder geven wij een toelichting op de belangrijkste oorzaken (per programma).
bedragen x € 1 miljoen
onderwerp | bedrag |
---|---|
beginstand | -19,5 |
wonen (inclusief grondbedrijf) | 8,6 |
openbare ruimte | 2,6 |
onderwijs | 0,8 |
sociale voorzieningen en zorg | -1,3 |
overhead en bedrijfsvoering | -4,0 |
financiën | 1,3 |
projectvertraging | 10,8 |
overige | 0,5 |
eindstand | -0,2 |
Wonen € 8,6 miljoen (voordeel)
De winstafdracht van het grondbedrijf is € 7 miljoen hoger dan we hadden begroot. Uiteindelijk is de winstafdracht uitgekomen op € 25 miljoen. Daarnaast hebben we een voordeel van € 1,6 miljoen op ons commercieel vastgoed en de huurgronden.
Openbare ruimte € 2,6 miljoen (voordeel)
Dit komt vooral doordat we € 2,5 miljoen minder hebben uitgegeven aan beheer en onderhoud van onze stad. We krijgen niet al het werk uitgevoerd, vooral door krapte op de arbeidsmarkt. We houden ook geld over op afvalinzameling en de parkeeropbrengsten zijn hoger dan verwacht. Hier staat tegenover dat we € 1,3 miljoen hogere kosten hebben voor het riool.
Onderwijs € 0,8 miljoen (voordeel)
Dit komt vooral doordat scholen later worden opgeleverd dan gepland en door vacatures.
Sociale voorzieningen en zorg € 1,3 miljoen (nadeel)
We houden bijna € 2 miljoen over op de bijstand. Het aantal uitkeringen is lager en het bedrag per cliënt valt ook wat lager uit. Hier staan hogere kosten voor de Wmo tegenover (€ 1,2 miljoen), hogere kosten voor sociaal medische indicaties (€ 0,7 miljoen) doordat de regeling meer bekendheid heeft gekregen, en extra btw-kosten van € 1,2 miljoen op ons zorgsysteem.
Overhead en bedrijfsvoering € 4 miljoen (nadeel)
Dit tekort heeft veel verschillende oorzaken. De kosten van personeelszaken zijn € 1,5 miljoen hoger onder andere door inzet op recruitment, verzuim, garantiebanen en opleidingen. Verder zijn de overheadkosten van de afdelingen in het primair proces bijna € 3 miljoen hoger dan begroot. De oorzaken hiervan zijn divers. Het gaat onder andere om extra inhuur op projecten en programma's en vervanging van medewerkers. Ook worden er extra kosten gemaakt voor de ondersteuning van het management. De kosten hebben soms betrekking op de beleidsprogramma's.
Financiën € 1,3 miljoen (voordeel)
Vanuit de decembercirculaire hebben wij € 2,2 miljoen extra ontvangen uit het gemeentefonds. Daarnaast zijn er nog meevallers van € 0,5 miljoen voor rente, buitenreclame en diverse kleine bedragen. Hier staat een nadeel tegenover van € 1,4 miljoen omdat we meer vennootschapsbelasting moeten betalen dan we hadden geraamd door de hogere winst van het grondbedrijf
Projectvertraging € 10,8 miljoen (voordeel)
Het gaat bij projectvertraging zowel om geld wat pas in december door het Rijk is uitgekeerd als om vertraagde uitvoering van werkzaamheden. Het gaat om de volgende onderwerpen:
bedragen x € 1 miljoen
onderwerp | bedrag |
---|---|
ICT projecten | 4,0 |
hulp gedupeerden kinderopvangtoeslag | 2,0 |
regionaal werkbedrijf | 1,1 |
huisvesting urgenten | 1,0 |
hulp aan Oekraïners en bestedingsplan POK | 0,7 |
regio deal nieuw land | 0,6 |
implementatie hervormingsagenda jeugd | 0,4 |
onderhoud dierenasiel | 0,3 |
overig | 0,7 |
totaal | 10,8 |
Deze bedragen zijn via de 4de kwartaalrapportage 2024 en de 1e kwartaalrapportage 2025 al doorgeschoven naar 2025, zodat de werkzaamheden alsnog uitgevoerd of afgerond kunnen worden. We lichten hier de bedragen boven € 1 miljoen nogmaals toe.
ICT projecten
In de 4de kwartaalrapportage 2023 heeft u ruim € 33 miljoen incidenteel en structureel € 1,5 miljoen beschikbaar gesteld voor vernieuwing van onze digitalisering en informatievoorziening. Dit geld was nodig om:
- de continuïteit van onze bedrijfsvoering te waarborgen (‘slim in de basis’);
- de overgang naar een nieuwe ICT leverancier te bekostigen;
- de digitale dienstverlening aan inwoners in onze stad te verbeteren.
De uitvoering van dit project loopt vertraging op. Daardoor wordt een bedrag van € 4,0 miljoen doorgeschoven naar 2025.
Hulp gedupeerde kinderopvangtoeslagaffaire
We houden € 2 miljoen over voor de hulp aan de gedupeerden van de kinderopvangtoeslagaffaire. Dit geld is in 2025 nodig om de hulpverlening die wij bieden te betalen.
Regionaal werkbedrijf
Bij het regionaal werkbedrijf houden we € 1,1 miljoen over wat we nog nodig hebben voor de uitvoering.
Huisvesting urgenten
We hebben € 1 miljoen overgehouden op het budget voor de taskforce huisvesting urgenten. Voor een aantal van de maatregelen lopen de gesprekken en onderhandelingen nog.