In dit hoofdstuk zijn de waarderingsgrondslagen opgenomen voor het opstellen van de Programmarekening 2024.
Balanscategorieën die niet van toepassing zijn bij de gemeente Almere, worden omwille van de leesbaarheid niet weergegeven en toegelicht.
Wettelijke voorschriften
De gehanteerde waarderingsgrondslagen zijn in overeenstemming met het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV). Voor een nadere uitwerking van de BBV-regels heeft de gemeenteraad de volgende kadernota’s vastgesteld:
document | vaststellingsdatum |
---|---|
kadernota Vaste activa beleid | 15-12-2016 |
kadernota Reserves en buffers | 13-04-2023 |
kadernota Integraal risicomanagement en Weerstandsvermogen | 15-12-2016 |
Ook wordt voldaan aan de verplichtingen van de ministeriële regeling Single Information Single Audit (SiSa). Op basis van deze regeling legt de gemeente via een bijlage bij de jaarrekening verantwoording af over de besteding van een groot aantal specifieke uitkeringen. Deze bijlage maakt deel uit van de jaarrekening en valt daarom ook onder de strekking van de controleverklaring van de onafhankelijke accountant.
Primitieve begroting
De primitieve begroting is de begroting zoals die is vastgesteld door de gemeenteraad voorafgaand aan het begrotingsjaar. Dit is niet hetzelfde als het boekwerk waarover de gemeenteraad heeft besloten. In de primitieve begroting zijn ook nog verwerkt:
- de begrotingswijzigingen waarover de gemeenteraad separaat heeft besloten, tussen het moment van het opstellen van de begroting en 1 januari van het begrotingsjaar;
- de amendementen en moties die de raad heeft aangenomen bij de besluitvorming over de begroting.
CAK eigen bijdragen
Op basis van de overzichten van het Centraal administratiekantoor (CAK) kan de gemeente Almere de aantallen personen, soort en omvang van de zorgverlening beoordelen aan de hand van de eigen Wmo-administratie. Een probleempunt hierbij is dat op deze overzichten van het CAK inkomensgegevens ontbreken. Hierdoor zijn deze overzichten niet geschikt om de juistheid van de eigen bijdragen op persoonsniveau, en volledigheid van de eigen bijdragen als geheel, te kunnen vaststellen. Door de systematiek te kiezen van het vaststellen van de eigen bijdragen door het CAK, heeft de wetgever in feite bepaald, dat de verantwoordelijkheid voor de juistheid en volledigheid van de eigen bijdragen geen gemeentelijke verantwoordelijkheid is. Dat betekent dat de gemeente Almere geen zekerheden over de omvang en hoogte van de eigen bijdragen kan verkrijgen, zoals hiervoor is toegelicht. De gemeente Almere is verplicht, op grond van de kadernota rechtmatigheid, deze onzekerheid te noemen in de jaarstukken, ook al ligt de oorzaak niet bij ons. Dit geldt overigens voor alle gemeenten.
Vennootschapsbelasting
Vanaf 1 januari 2016 is de gemeente belastingplichtig geworden voor de Vennootschapsbelasting (Vpb). Dit geldt alleen voor ondernemingsactiviteiten ('door de ondernemerspoort gaan'), zoals de verkoop van grond. Afspraken hierover hebben we vastgelegd in vaststellingsovereenkomsten met de belastingdienst. Hierin staat onder andere hoe wij de fiscale winst bepalen. Daarbij houden we ook rekening met beschikbare fiscaal compensabele verliezen uit voorgaande boekjaren, vrijgestelde winstbestanddelen en bijtelling van niet-aftrekbare kosten. Inmiddels is overeenstemming bereikt met de belastingdienst over het grondbedrijf. Op andere onderdelen zijn wij nog in gesprek met de belastingdienst, zoals de brandstofconcessies en reclame-inkomsten. Voorzichtigheidshalve hebben wij deze inkomsten wel alvast meegenomen in onze belastingaangiften. Onze compensabele verliezen zijn inmiddels volledig verrekend, waardoor wij sinds 2020 effectief vennootschapsbelasting betalen. We zijn nog met de belastingdienst in overleg over de eventuele verrekening van de fiscale verliezen van de Floriade B.V.
Rechtmatigheidsverantwoording
Grondslag voor de rechtmatigheidsverantwoording
De rechtmatigheidsverantwoording is opgenomen in de jaarrekening op basis van de verordening financiële sturing, verantwoording en controle Almere 2023. Deze verordening is ook van kracht voor boekjaar 2024. De grondslag voor deze verantwoording is de Kadernota Rechtmatigheid 2024 van de Commissie BBV van oktober 2024. De commissie BBV geeft via deze Kadernota haar visie over de invulling van het begrip rechtmatigheid in de rechtmatigheidsverantwoording van de decentrale overheden. In de Kadernota Rechtmatigheid 2024 is aangegeven dat de rechtmatigheidsverantwoording betrekking heeft op het voorwaardencriterium, het begrotingscriterium en misbruik en oneigenlijk gebruik criterium.
In het Normenkader voor de rechtmatigheidscontrole gemeente Almere 2024 is de inventarisatie opgenomen van de relevante wet- en regelgeving voor de jaarlijks rechtmatigheidscontrole door het College ten behoeve van het voorwaardencriterium. Bij deze interne rechtmatigheidscontrole wordt vastgesteld of de baten, lasten en balansmutaties rechtmatig tot stand zijn gekomen, voor zover het handelingen betreft waaruit financiële gevolgen voortkomen die in de jaarrekening dienen te worden verantwoord. Op 9 januari 2025 heeft de Raad het Normenkader voor de rechtmatigheidscontrole gemeente Almere 2024 vastgesteld, op basis waarvan de interne rechtmatigheidscontrole is uitgevoerd ten behoeve van de rechtmatigheidsverantwoording in de jaarrekening 2024. Met betrekking tot de begrotingsrechtmatigheid zijn regels opgenomen in de Verordening financiële sturing, verantwoording en controle Almere 2023.
Vergelijkende cijfers
De vergelijkende cijfers in deze jaarrekening zijn niet gewijzigd ten opzichte van de definitieve jaarrekening 2023.
Stelsel- en schattingswijzigingen
We hebben een schattingswijziging doorgevoerd bij de voorziening voor oninbare belastingdebiteuren. Dit gaat om belastingaanslagen die al langere tijd openstaan en waarvan het onzeker is of deze nog wel worden betaald. Voor de bepaling van de hoogte van deze voorziening kijken we hoe lang de vordering openstaat. In het verleden hebben wij per heffingsjaar een vast percentage gebruikt om de voorziening te berekenen. Dit jaar hebben we een analyse gemaakt van het werkelijke betaalgedrag van inwoners en ondernemers met betrekking tot lang openstaande aanslagen (tot 6 jaar oud). De nieuwe berekening laat zien dat de inbaarheidspercentages lager liggen dan waar we voorheen mee rekenden. We hebben de berekening voor de voorziening daarom aangepast, wat heeft geleid tot een verhoging van de voorziening.
Er zijn geen overige stelsel- en schattingswijzigingen ten opzichte van het voorgaande jaar.