Gemeenschappelijke Regeling
GGD Flevoland
02
GGD Flevoland
Vestigingsplaats
Lelystad
Programma
Gezondheid
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke Regeling
Website
Bestuurlijke vertegenwoordiging namens gemeente
De wethouder met de portefeuille Gezondheid is lid van het algemeen bestuur.
Financieel belang in aandelenkapitaal, leningen of garanties
Almere neemt samen met de andere gemeenten in de provincie Flevoland deel in de gemeenschappelijke regeling GGD Flevoland.
Openbaar belang
Op basis van de Wet Publieke Gezondheid voert de GGD de preventieve gemeentelijke taken uit op het gebied van de volksgezondheid, te weten jeugdgezondheidszorg 0 tot 19 jarigen, infectieziektebestrijding, medische milieukunde, technische hygiënezorg, openbare geestelijke gezondheidszorg (OGGZ) en taken ter bevordering van de gezondheid van jong en oud.
Financiële positie
bedragen x € 1 miljoen
realisatie
begroting
begin 2024
eind 2024
begin 2024
eind 2024
eigen vermogen
7.074
6.499
6.497
vreemd vermogen
22.034
23.737
23.182
resultaat jaarrekening
11
0
0
jaarlijkse bijdrage
5.991
5.991
5.991
de jaarrekening is op 25-3-3025 nog niet definitief.
De jaarrekening 2024 is in concept aangeleverd aan de gemeente op 14 april 2025 en is nog niet vastgesteld door het algemeen bestuur.
Conform de jaarplanning 2025 van de GGD zal de jaarrekening 2024 in het bestuurlijk overleg van 23 april worden besproken en besloten.Risico's en risicobeheersing
Het weerstandsvermogen van GGD Flevoland wordt gevormd uit de algemene reserve en de bestemmingsreserves. Deze laatste worden aangehouden ter dekking van
risico's voor specifieke taken en doelen. In de begroting van de GGD worden de risico's gekwantificeerd. De mate waarin de GGD in staat is om
de ingeschatte risico's financieel op te vangen, wordt zichtbaar gemaakt via de risicoparagraaf en het weerstandsvermogen (algemene reserve).Hierbij hanteert de gemeente de opgave van de risico's van de programmabegroting 2025 GGD-Flevoland omdat in de begroting 2025 de meest recente risicoparagraaf is opgenomen. Het totaalbedrag van de risico's bedraagt € 48 miljoen met een gemiddelde "risicofactor" (kans) van ongeveer 13%. Dit komt neer op een te reserveren
risicobedrag van € 6 miljoen. Er is voor € 2,2 miljoen aan beheersmaatregelen getroffen, daardoor is het restrisico € 3,8 miljoen.
De algemene reserve op 31-12-2024 bedraagt € 3,387 miljoen. Daarmee is de conclusie dat de algemene reserve niet voldoende is voor dekking van de restrisico's.
Het dekkingstekort is € 0,4 miljoen.Hieronder de belangrijkste risico's:
1. Huisvesting: wijzigingen locaties/leegstand
In de afgelopen jaren stond de coronapandemie centraal in de GGD, inclusief de ondersteuning die hiervoor nodig was vanuit de bedrijfsvoering. Dit heeft erin geresulteerd dat de huisvestingsplannen en onderhoudsplanning stil zijn blijven liggen. Voor de locaties in eigendom van GGD speelt nu de vraag op welke vervolgstappen verstandig zijn, waarbij verschillende scenario’s worden uitgewerkt in een Integraal Huisvestings Plan (IHP). Hierin worden de diverse locaties, mogelijke verhuizingen en verbouwingen opgenomen. Deze ontwikkeling is onvermijdelijk om klaar te zijn voor de toekomst, als uitvoerder van de publieke gezondheidstaken van de gemeente en als werkgever in de gezondheidszorg.2. Ziekteverzuim
Als eigen risicodrager zijn de kosten van langdurig zieken voor rekening van de GGD.3. Krapte arbeidsmarkt
Door krapte op de arbeidsmarkt en de moeilijke invulbaarheid van een aantal functies is er noodzaak tot inhuur, wat leidt tot hogere kosten.4. Vraaguitval plustaak JGZ Almere
Jaarlijks worden de diverse subsidies opnieuw aangevraagd. Bij iedere nieuwe of te verlengen aanvraag bestaat het risico dat een lagere subsidie wordt toegekend, maar er wel sprake is van vast personeel.5. Vraaguitval plustaken excl. JGZ Almere
Jaarlijks worden de diverse subsidies opnieuw aangevraagd. Bij iedere nieuwe/te verlengen aanvraag bestaat het risico dat een lagere subsidie wordt toegekend, maar er wel sprake is van vast personeel.