Het BBV schrijft voor dat er inzicht gegeven dient te worden in de incidentele baten en lasten per programma. In dit hoofdstuk maken we dit zichtbaar.
Kaders voor incidentele baten en lasten
Wij hebben in lijn met de regels uit het BBV de volgende kaders om te bepalen of een begrotingsactiviteit incidenteel is:
- We kijken naar de aard van de begrotingspost. Als de activiteit die vanuit de begrotingspost wordt betaald tijdelijk is, dan zijn de lasten en baten als incidenteel opgenomen. Dit kan ook gaan om activiteiten die we voor lange periode uitvoeren. Te denken valt aan de grondexploitatie, het Fonds Verstedelijking Almere en de ontwikkeling van Oosterwold.
- We stellen per kostenplaats vast of de activiteit incidenteel of structureel is. Als er op een kostenplaats zowel incidentele als structurele baten en lasten zijn dan worden deze in principe als structureel meegenomen. Alleen als het structurele aandeel minimaal is dan zullen we de kostenplaats als incidenteel meenemen.
- Uitzondering hierop zijn onttrekkingen (vrijval) aan voorzieningen. Deze oormerken wij altijd als incidenteel.
- Stortingen in en onttrekkingen aan reserves zijn conform het BBV in principe incidenteel. Hierop zijn een aantal uitzonderingen, deze staan hieronder apart beschreven.
- We hanteren een ondergrens van € 0,5 miljoen aan incidentele baten of lasten per begrotingsactiviteit. Als de incidentele lasten of baten kleiner zijn nemen we deze niet (apart) op in het overzicht.
Kaders voor structurele stortingen in en onttrekkingen aan reserves
In het BBV is bepaald dat alleen stortingen in en onttrekkingen aan reserves voor kapitaallasten als structureel gekenmerkt mogen worden. Alle andere stortingen en onttrekkingen zijn incidenteel. Wij hebben dit vertaald in de volgende kaders
- Onttrekkingen aan de kapitaallastenreserves ten behoeve van de dekking van kapitaallasten zijn structureel .
- De rentetoevoeging (storting) aan de kapitaallastenreserves zijn structureel .
- De storting in de reserve om de kapitaallasten van investeringen in latere jaren te kunnen dekken is structureel als het een structurele begrotingsactiviteit is. In 2023 gaat dit alleen om vervangingsinvesteringen beheer en onderhoud. Vanaf 2024 zal dit minimaal zijn omdat de kosten van vervangingsinvesteringen openbare ruimte niet meer via de kapitaallastenreserve loopt.
- De storting in de reserve om de kapitaallasten van investeringen in latere jaren te kunnen dekken is incidenteel als het een incidentele begrotingsactiviteit is (zoals het Fonds Verstedelijking Almere).
- De vrijval (onttrekking) van kapitaallastenreserves is incidenteel .
- Alle stortingen en onttrekkingen aan andere reserves zijn incidenteel .
Incidentele baten en lasten per programma
In de tabel hieronder zijn de incidentele baten en lasten per programma opgenomen. Lasten zijn met een – weergegeven, baten zijn met een + weergegeven:
bedragen x € 1 miljoen
| lasten | baten | saldo | |
---|---|---|---|---|
RP01 Wonen | ||||
exploitatie | ||||
RP01A01 Wonen: taskforce huisvesting urgenten | -2,7 | -2,7 | Dit zijn kosten van een de taskforce en maatregelen om vergunninghouders te huisvesten om aan de taakstelling te kunnen voldoen | |
RP01B05 Anterieure overeenkomsten en Strategische aankopen | -4,3 | 2,2 | -2,1 | dit gaat om het verwerven van gebouwen en gronden en aanpassingen hiervan. En eveneens het kostenverhaal van passief grondbeleid richting partners in de stad |
RP01C01 Grondexploitaties | -119,6 | 108,6 | -11,0 | Dit gaat om het bouwen van woningen, bedrijventerreinen, kantoren en voorzieningen. Dit zijn is een tijdelijke activiteit die zich over tientallen jaren uitstrekt. De lasten en baten en winsten en verliezen zijn daarom ook incidenteel. We houden geen rekening in de begroting met structurele winst uit het grondbedrijf. Een uitgebreide toelichting is te vinden in de paragraaf grondbeleid en het MPGA. |
RP01C02 Mutatie boekwaarde grondexploitaties | 56,1 | 56,1 | ||
RP01E03 Oosterwold: kostenverhaal | -4,2 | 4,2 | 0,0 | Dit zijn de inkomsten uit grondverkoop in Oosterwold, de exploitatiebijdrage voor het kostenverhaal en de ambtelijke inzet hiervoor. Net zoals de 'reguliere' gebiedsontwikkeling is de ontwikkeling van Oosterwold een incidentele activiteit. De inkomsten uit grondverkoop worden gestort in de reserve Fonds Verstedelijking Almere. |
overige | -1,0 | 0,7 | -0,3 | |
reservemutaties | -56,7 | 36,9 | -19,8 | |
Totaal RP01 Wonen | -188,5 | 208,7 | 20,2 | |
RP02 Openbare ruimte | ||||
exploitatie | ||||
RP02B06 Project toekomstbestendig afvalinzamelsysteem | -1,7 | -1,7 | Projectkosten om de afvalinzameling te verbeteren | |
RP02C02 Dagelijks beheer | -1,2 | -1,2 | Kosten van tijdelijke maatregelen riolering in Oosterwold | |
RP02C04 Apparaatskosten riolering | -0,8 | -0,8 | Kosten van tijdelijke maatregelen riolering in Oosterwold | |
overige | -0,6 | 0,2 | -0,5 | |
reservemutaties | -0,8 | 3,5 | 2,7 | |
Totaal RP02 Openbare ruimte | -5,1 | 3,7 | -1,4 | |
RP03 Veiligheid en handhaving | ||||
exploitatie | ||||
RP03E02 Wabo transitie | -0,7 | -0,7 | Budget voor aanpassing werkwijzen e.d. om te voldoen aan de nieuwe regelgeving | |
overige | -0,4 | 0,9 | 0,5 | |
Totaal RP03 Veiligheid en handhaving | -1,1 | 0,9 | -0,2 | |
RP04 Dienstverlening en samenwerking met de stad | ||||
exploitatie | ||||
overige | -0,4 | 0,2 | -0,1 | |
reservemutaties | -0,2 | -0,2 | ||
Totaal RP04 Dienstverlening en samenwerking met de stad | -0,6 | 0,2 | -0,4 | |
RP05 Diversiteit en inclusie | ||||
exploitatie | ||||
overige | ||||
Totaal RP05 Diversiteit en inclusie | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |
RP06 Economie | ||||
exploitatie | ||||
RP06A01 Economische ontwikkeling | -0,6 | -0,6 | Dit zijn activiteiten voor de Green innovation hub | |
RP06D08 Circulaire economie - Price | -0,7 | -0,7 | FVA is volledig incidenteel. Zie voor een nadere toelichting de paragraaf FVA. | |
RP06E01 Regio Deal Nieuw Land | -0,9 | -0,9 | FVA is volledig incidenteel. Zie voor een nadere toelichting de paragraaf FVA. | |
overige | -1,7 | 0,6 | -1,1 | |
reservemutaties | -0,1 | 2,7 | 2,7 | |
Totaal RP06 Economie | -3,9 | 3,3 | -0,6 | |
RP07 Onderwijs | ||||
exploitatie | ||||
RP07A09 Onderwijsachterstand | -1,3 | 1,3 | 0,0 | |
RP07B03 Eerste inrichting schoolgebouwen | -0,8 | -0,8 | Dit zijn de spoedaanvragen en eerste inrichting van schoolgebouwen en onderwijsleerpakketten. | |
RP07C01 Proceskosten Leer- en werkomgeving | -0,6 | -0,6 | FVA is volledig incidenteel. Zie voor een nadere toelichting de paragraaf FVA. | |
RP07C02 Flevo Campus | -2,5 | -2,5 | FVA is volledig incidenteel. Zie voor een nadere toelichting de paragraaf FVA. | |
RP07C05 Kenniscampus Stadshart | -0,8 | -0,8 | FVA is volledig incidenteel. Zie voor een nadere toelichting de paragraaf FVA. | |
RP07C04 MBO ICT Field Lab | -1,9 | 1,0 | -0,9 | FVA is volledig incidenteel. Zie voor een nadere toelichting de paragraaf FVA. |
overige | -0,2 | 0,1 | -0,1 | |
reservemutaties | 4,7 | 4,7 | ||
Totaal RP07 Onderwijs | -8,1 | 7,1 | -0,9 | |
RP08 Gezondheid | ||||
exploitatie | ||||
RP08A06 Preventieve volksgezondheid | -1,1 | 0,6 | -0,5 | Dit zijn eenmalige activiteiten voor gezond in de stad, mentale gezondheid, opgave aanpak obesitas en dergelijke. Deze budgetten zijn incidenteel. Meerjarige aanpak loopt via GALA |
overige | -0,4 | 0,4 | 0,0 | |
Totaal RP08 Gezondheid | -1,5 | 1,0 | -0,5 | |
RP09 Sociale voorzieningen en zorg | ||||
exploitatie | ||||
RP09A07 Hulp aan Oekraïners | -35,4 | 41,7 | 6,3 | We vangen Oekraïense vluchtelingen op. Voor de opvang en begeleiding hiervan krijgen we geld van het Rijk. |
RP09B03 Vrouwenopvang | -1,1 | -1,1 | Dit zijn pilots zoals de proeftuin regionaal veiligheidsteam | |
RP09B05 Reserve regionale Wmo | -5,8 | -5,8 | Dit is de uitbetaling van het overschot 2023 op de regionale Wmo aan de Flevolandse centrumgemeenten | |
RP09C01 Schuldhulpverlening | -12,8 | 9,0 | -3,8 | We hebben geld gekregen van het Rijk voor het helpen en ondersteunen van gedupeerden van de KOT affaire. Ook moeten we onze eigen dienstverlening verbeteren |
RP09E06 Re-integratie regionaal | -3,3 | 1,3 | -2,0 | We hebben van het Rijk geld gekregen voor crisisdienstverlening en dichterbij dan je denkt. Het geld is voor de regio Flevoland. Dit geld is nog maar beperkt uitgegeven. Vanaf 2024 is er een nieuw bestedingsplan |
RP09G02 Trajecten inburgering | -1,8 | 0,6 | -1,2 | Dit zijn de lasten en baten van de Hotel- en accommodatieregeling voor statushouders (HAR) |
RP09D05 Inkomensondersteuning algemeen | -0,9 | -0,9 | Dit is de afrekening van de Energietoeslag minima 2023. We geven inwoners die tot 125% van het minimum verdienen energietoeslag. We hebben hiervoor geld van het Rijk gekregen | |
RP09E04 Mensen met korte en middellange afstand arbeidsmarkt | -1,8 | 1,8 | 0,0 | We ontvangen geld vanuit Europa (ESF) om extra in te zetten op re-integratie. Deze middelen zetten we eenmalig in |
overige | -1,0 | 1,4 | 0,4 | |
reservemutaties | -0,8 | 10,3 | 9,5 | |
Totaal RP09 Sociale voorzieningen en zorg | -64,8 | 66,2 | 1,3 | |
RP10 Jeugdhulp | ||||
exploitatie | ||||
RP10A05 Jeugdbescherming en reclassering | -1,6 | 1,6 | 0,0 | Dit zijn de projectkosten van de regionale aankoopcentrale Flevoland Jeugdhulp. De kosten worden doorbelast naar de Flevolandse gemeenten |
RP10A07 Onderzoek en innovatie | -1,5 | -1,5 | We geven geld uit aan onderzoek en innovatie, zoals te teams gezinsbegeleiding. Verder zijn we bezig met de hervorming van de jeugdbeschermingsketen. Ook voort de aankoopcentrale projecten uit namens de regio Flevoland | |
overige | 0,0 | 0,0 | ||
Totaal RP10 Jeugdhulp | -3,1 | 1,6 | -1,5 | |
RP11 Dierenwelzijn | ||||
exploitatie | ||||
overige | -0,1 | -0,1 | ||
Totaal RP11 Dierenwelzijn | -0,1 | -0,1 | ||
RP12 Ontwikkeling van de stad | ||||
exploitatie | ||||
RP12A01 Uitgaven Opgave Almere Centrum | -1,0 | -1,0 | Dit zijn kosten voor de ontwikkeling van Almere centrum | |
RP12B03 Bedrijventerreinen | -0,8 | -0,8 | Dit zijn investeringen in het kader van het Fonds stedelijke vernieuwing. Dit is incidenteel | |
RP12B04 Binnenring Almere Haven | -1,3 | -1,3 | Dit zijn investeringen in het kader van het Fonds stedelijke vernieuwing. Dit is incidenteel | |
RP12D02 Handelingsperspectief | -1,5 | -1,5 | FVA is volledig incidenteel. Zie voor een nadere toelichting de paragraaf FVA. | |
RP12E01 Almere Centrum | -0,6 | -0,6 | FVA is volledig incidenteel. Zie voor een nadere toelichting de paragraaf FVA. | |
RP12E04 Rondje weerwater | -0,5 | -0,5 | FVA is volledig incidenteel. Zie voor een nadere toelichting de paragraaf FVA. | |
RP12F01 Proceskosten Almere 2.0 | -0,9 | -0,9 | FVA is volledig incidenteel. Zie voor een nadere toelichting de paragraaf FVA. | |
RP12G01 RSV Pampus | -2,9 | 3,9 | 1,0 | Dit zijn voorbereidingskosten voor de ontwikkeling van Almere pampus. De kosten worden grotendeels door het Rijk betaald |
overige | -0,9 | 1,0 | 0,0 | |
reservemutaties | -7,4 | 11,3 | 4,0 | |
Totaal RP12 Ontwikkeling van de stad | -17,8 | 16,1 | -1,6 | |
RP13 Klimaat en milieu | ||||
exploitatie | ||||
RP13A02 Energietransitie | -2,1 | 1,7 | -0,4 | We voeren projecten uit om het energieverbruik van woningen te verminderen en energie-armoede tegen te gaan. Het gaat hierbij onder andere om het beschikbaar stellen van vouchers voor isolatiematerialen en klusteams voor inwoners met een kleine beurs. De kosten worden betaald door het Rijk |
RP13A03 Duurzaamheid | -1,8 | 1,8 | 0,0 | |
RP13B02 Unieke landschappen: Almeerderhout | -0,5 | -0,5 | FVA is volledig incidenteel. Zie voor een nadere toelichting de paragraaf FVA. | |
overige | -1,1 | 0,1 | -0,9 | |
reservemutaties | -2,6 | 1,4 | -1,2 | |
Totaal RP13 Klimaat en milieu | -8,0 | 5,0 | -3,0 | |
RP14 Sport | ||||
exploitatie | ||||
RP14B02 Binnensport | -2,0 | 1,8 | -0,2 | Jaarlijks rekenen we met de belastingdienst af over de btw die betaald moet worden op de exploitatie van sportgebouwen. Soms is dit een nadeel en soms een voordeel. |
overige | -0,4 | 0,0 | -0,4 | |
reservemutaties | 0,3 | 0,3 | ||
Totaal RP14 Sport | -2,4 | 2,1 | -0,3 | |
RP15 Kunst en cultuur | ||||
exploitatie | ||||
RP15B01 Nationaal Park Nieuw Land - Almeerse Poort | -1,2 | -1,2 | FVA is volledig incidenteel. Zie voor een nadere toelichting de paragraaf FVA. | |
RP15B03 Kustzone Almere Poort/Duin | -0,9 | -0,9 | FVA is volledig incidenteel. Zie voor een nadere toelichting de paragraaf FVA. | |
RP15B04 Museale voorziening | -1,2 | -1,2 | FVA is volledig incidenteel. Zie voor een nadere toelichting de paragraaf FVA. | |
overige | -1,1 | 1,0 | -0,1 | |
reservemutaties | -3,7 | 7,1 | 3,4 | |
Totaal RP15 Kunst en cultuur | -8,0 | 8,1 | 0,1 | |
RP17 Overhead en bedrijfsvoering | ||||
exploitatie | ||||
RP17A01 Financiën en Control | -0,5 | -0,5 | Dit zijn kosten voor de ontwikkeling en implementatie van het nieuwe financieel systeem | |
RP17C03 Projecten | -8,7 | -8,7 | We zijn bezig met een project om onze informatiebeheer en archivering te verbeteren. De kosten van het project zijn incidenteel. | |
overige | -0,8 | 0,2 | -0,5 | |
reservemutaties | 1,4 | 1,4 | ||
Totaal RP17 Overhead en bedrijfsvoering | -10,0 | 1,6 | -8,4 | |
RP18 Financiën | ||||
exploitatie | ||||
RP18B02 Bijdrage overheden FVA | 15,9 | 15,9 | We krijgen van het Rijk en de Provincie geld voor de uitvoering van het Fonds verstedelijking Almere. De afspraken hierover en het programma dat we uitvoeren zijn tijdelijk van aard. | |
RP18B03 Vennootschapsbelasting | -4,5 | -4,5 | Over onze ondernemersactiviteiten moeten we vennootschapsbelasting betalen. De meeste VPB moeten we betalen over de fiscale winst van het grondbedrijf. Een deel van onze bedrijfseconomische winst reserveren we hiervoor. Omdat de grondexploitatie een incidentele activiteit is, is de vennootschapsbelasting die we betalen ook incidenteel | |
overige | -0,2 | 0,1 | -0,1 | |
reservemutaties | -127,0 | 104,1 | -22,9 | |
Totaal RP18 Financiën | -131,7 | 120,1 | -11,6 | |
saldo | -454,6 | 445,7 | -8,9 |
Structurele stortingen in en onttrekkingen aan reserves
De stortingen en onttrekkingen aan de volgende reserves hebben we als structureel aangemerkt:
bedragen x € 1 miljoen
reserve | stortingen | onttrekkingen |
---|---|---|
8 Afschrijvingen Investeringen | 0,4 | 1,2 |
83 Investeringen openbare ruimte | 1,6 | 1,3 |
84 Afschrijving investeringen openbare ruimte | 1,7 | 6,0 |
Totaal | 3,8 | 8,5 |
- € 0,2 miljoen van de storting in de reserve 8 afschrijvingen investeringen is een storting voor gedane investeringen in activa met economisch nut.
- De overige storting van € 3,6 miljoen in de reserves: 8 afschrijving investeringen, 83 Investeringen openbare ruimte en de reserve 84 afschrijving investeringen openbare ruimte is rentetoevoeging.
- de onttrekking van € 8,5 miljoen aan de reserves: 8 afschrijving investeringen, 83 Investeringen openbare ruimte en de reserve 84 afschrijving investeringen openbare ruimte is voor de dekking van afschrijving- en rentelasten van investeringen.
Reëel resultaat
Het reële (structurele) jaarresultaat over 2024 is € 15,9 miljoen negatief. Dit is een verslechtering ten opzichte van de begroting van € 4 miljoen. Wij hebben van iedere afwijking bepaald of deze incidenteel of structureel van aard is. De meeste afwijkingen in de jaarrekening zijn incidenteel van aard. In onderstaande tabel is dit zichtbaar gemaakt:
bedragen x € 1 miljoen
| begroot | realisatie | saldo |
---|---|---|---|
exploitatie | -14,3 | 10,5 | 24,8 |
reserve | -5,2 | -10,7 | -5,5 |
begrotingssaldo na bestemming | -19,5 | -0,2 | 19,3 |
waarvan incidentele baten en lasten | -32,9 | -8,9 | 24,0 |
bezuiniging jeugdhulp in minder gebracht op SRE | 3,4 | 0,0 | -3,4 |
structureel reëel begrotingsresultaat (SRE) | 10,0* | 8,7 | -1,3 |
* In de Programmabegroting 2025 stond een begroot SRE voor 2024 van € 6,8 miljoen positief. Hierop hebben wij een correctie doorgevoerd van € 3,2 miljoen. We hadden ten onrechte een verlaging van het budget voor duurzaamheid en energietransitie van € 2,5 miljoen als eenmalig meegenomen. En de kosten van de Hotel en Accommodatie regeling (HAR) ad € 0,5 miljoen waren ten onrechte als structureel meegenomen. € 0,2 miljoen komt door andere kleine aanpassingen.
Het SRE is € 8,7 miljoen positief. Dit is € 1,3 miljoen minder hoog dan begroot. Dit zegt niet per se iets of de oorzaak van de afwijking structureel is. Maar het geeft inzicht op het gerealiseerde resultaat op onze structurele activiteiten. Oorzaken van de afwijking kunnen ook incidenteel van aard zijn. Zoals bijvoorbeeld een nabetaling op de btwWmo over voorgaande jaren. De grootste afwijkingen op de structurele activiteiten ten opzichte van de begroting zijn:
bedragen x € 1 miljoen
oorzaak | bedrag |
---|---|
Algemene middelen en rente | 2,8 |
hogere parkeerinkomsten | 0,9 |
beheer en onderhoud | 2,7 |
hogere kosten bedrijfsvoering en overhead | -4,9 |
hogere structurele kosten regionale Wmo betaald uit reserve | -8,6 |
lagere kosten jeugdhulp | 0,6 |
overige | 1,8 |
bezuiniging jeugdhulp als niet realistisch meegenomen | 3,4 |
totaal | -1,3 |