Sociale voorzieningen en zorg

Sociaal domein algemeen

Sociaal domein algemeen

Met dit bedrag betalen we personeel. Het gaat vooral om de inzet van contract- en leveranciersmanagement. Zij kopen de taken die wij voor de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) doen lokaal en regionaal in, en zij kopen de taken voor de jeugdhulp lokaal in. De contract- en leveranciersmanager is het aanspreekpunt voor (jeugd)hulpaanbieders als het gaat om de uitvoering van het contract en de ontwikkelingen binnen de uitvoering. De contractmanager monitort of zij de contractvoorwaarden naleven en of zij de doelstellingen behalen.

Daarnaast zijn er ook informatiedeskundigen en medewerkers voor de aanpak van fraude op de persoonsgebonden budgetten. De informatiedeskundigen adviseren over het inzetten van informatiestromen en IT-systemen. Hierdoor kunnen de medewerkers in het primaire proces hun werk zo optimaal en digitaal mogelijk doen. De contractanalisten verstrekken contract- en leveranciersmanagers bruikbare informatie om onze contractpartijen aan te sturen.

Tevens bieden we de mogelijkheid voor een financiële tegemoetkoming in de kosten van kinderopvang. Dit is voor ouders die om sociaal medische redenen niet kunnen werken en ook niet voor hun kinderen kunnen zorgen. Deze financiële tegemoetkoming heeft een tijdelijk karakter en deze regeling valt onder de Sociaal Medische Indicatie Kinderopvang.

bedragen x € 1 miljoen

omschrijving

begroot

begroot

realisatie

realisatie

resultaat

lasten

baten

lasten

baten

personeel

2,6

3,0

-0,4

inhuur

0,0

0,0

subsidie

0,3

0,2

0,1

beheer

0,1

0,1

0,0

uitkeringen

0,5

1,1

-0,7

inkoop

0,3

0,4

-0,1

voorziening

0,0

0,1

-0,1

totaal

3,8

0,0

4,8

0,0

-1,1

We geven € 0,7 miljoen meer uit aan bijdragen kinderopvang sociaal medische indicatie (SMI)

We ondersteunen ouders met een sociaal medische indicatie (SMI) tijdelijk met een bijdrage voor de kinderopvang kosten. De kosten zijn ongeveer twee- en een half keer zo hoog als begroot.

Er zijn meerdere oorzaken waarom de kosten toenemen. De bekendheid van de regeling is groter geworden. Dit lijkt zowel te komen door actievere communicatie vanuit gemeenten als onder burgers en instellingen zelf.
De regeling is bedoeld om ouders die uitzicht hebben op verbetering of herstel tijdelijk te ondersteunen. Er zijn nu huishoudens die al jarenlang een bijdrage ontvangen en soms ook voor meerdere kinderen. Er worden op dit moment ook geen verbeterplannen opgesteld, waardoor onduidelijk is of er wel uitzicht op verbetering is.

De gemeente heeft volledige beleidsvrijheid in de uitvoering omdat het geen wettelijke regeling is. Maar er is op dit moment geen verordening waardoor regels en sturingsmogelijkheden ontbreken. Na een medische keuring is er nu onbeperkt recht op een bijdrage van de gemeente. Voor het zomerreces zal het college een nieuwe verordening bij de raad voorleggen.
In de verordening zullen regels komen te staan, zoals dat er een hulpverlener moet zijn en uitzicht op herstel via een verbeterplan, een maximale looptijd van één jaar, maximaal drie dagen / zes dagdelen per week. Ook is het instellen van een budgetplafond met strengere regels door het college een mogelijkheid.

We geven € 0,4 miljoen meer uit aan diverse andere activiteiten

  • € 0,2 miljoen hogere kosten voor een projectleider voor vervanging van het ICT-systeem en twee maanden licentiekosten van Stipter, terwijl het budget is overgegaan naar een andere begrotingspost.  
  •  € 0,2 miljoen hogere apparaatskosten. Hier staan voor € 0,1 miljoen lagere apparaatskosten op de activiteit maatschappelijke opvang en ondersteuning tegenover.
Deze pagina is gebouwd op 06/16/2025 11:36:41 met de export van 06/04/2025 14:43:05